top of page
  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn
logo lesign_edited.png

Allmänna villkor

Vi på Lesign vill göra det enkelt för dig att använda våra tjänster och samarbeta med oss. När du beställer en tjänst, skickar underlag eller använder våra erbjudanden gäller dessa villkor.


1. Tillämpning

1.1 Dessa allmänna villkor gäller för alla tjänster som Lesign tillhandahåller sina kunder.

1.2 Vid beställning eller nyttjande av tjänst anses kunden ha accepterat dessa villkor.

1.3 Avvikelser från dessa villkor ska avtalas skriftligen för att vara giltiga.
 
 
2. Avtalspart och definitioner
 
2.1 Dessa allmänna villkor gäller mellan Lesign och kunden.

2.2 ”Kunden” avser den person eller det företag som beställer tjänst från Lesign.
 
 
3. Tjänstens utförande
 
3.1 Lesign tillhandahåller grafiska design- och marknadsföringstjänster för både privatpersoner och företag, inklusive men inte begränsat till:
    - Logotyper och varumärkesmaterial
    - Digitala annonser och sociala medier-innehåll
    - Broschyrer, menyer, foldrar och trycksaker
    - Illustrationer och personliga designprojekt (t.ex. tavlor, diplom, inbjudningar)

3.2 Lesign ansvarar för att utföra uppdraget professionellt och enligt överenskommelse.
 
 
4. Information och tryckfel
 
4.1 Lesign reserverar sig för eventuella fel i prisuppgifter på webbplats, offert eller annat material. Det är priset på fakturan som gäller.

4.2 Alla tjänster är beroende av kapacitet och kan inte garanteras tillgängliga vid alla tidpunkter.

 
5. Avgift och betalning

5.1 Kunden ska betala överenskommen avgift enligt faktura.

5.2 Betalningsvillkor är 10 dagar för privatpersoner och 30 dagar för företagskunder, om inget annat anges.

5.3 Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen samt påminnelseavgift.

5.4 Vid utebliven betalning äger Lesign rätt att vidta inkassoåtgärder enligt lag.

5.5 Lesign har rätt att avbryta leverans vid betalningsdröjsmål tills full betalning skett.
 
 
6. Kundens åtaganden
 
6.1 Kunden ansvarar för att lämna korrekt underlag (t.ex. texter, logotyper, bilder) i rätt format och inom överenskommen tid.

6.2 Kunden garanterar att material som lämnas inte kränker tredje parts immateriella rättigheter.
 
 
7. Avtalstid
 
7.1 Avtalet gäller från det att kunden skriftligen godkänt offert eller beställning.

7.2 Projekt anses påbörjat när Lesign lagt ned tid på arbete. Vid avbokning efter detta debiteras nedlagd tid.

7.3 Presentkort och förköpta tjänster är giltiga i 1 år från utfärdat datum.
 
 
8. Ångerrätt
 
8.1 Individuellt anpassade tjänster (såsom logotyper, unika trycksaker och designmaterial) omfattas inte av ångerrätten enligt distansavtalslagen.
 
 
9. Näringsköp
 
9.1 Företagskunder är införstådda med att bestämmelser för konsumentköp inte gäller.
 
 
10. Äganderätt och nyttjanderätt
 
10.1 Lesign äger allt material fram till full betalning mottagits.

10.2 När betalning skett övergår nyttjanderätten till kunden i enlighet med vad som avtalats (t.ex. användning av logotyp eller trycksak).

10.3 Råfiler och arbetsmaterial ingår inte i leveransen om inget annat avtalats.
 
 
11. Ansvarsbegränsning
 
11.1 Lesign ansvarar inte för indirekta skador, utebliven vinst eller följdskador.

11.2 Lesign ansvarar inte för fel som beror på kundens underlag eller instruktioner.
 
 
12. Undantag och force majeure
 
12.1 Lesign ansvarar inte för förseningar eller skador som beror på omständigheter utanför dess kontroll, såsom driftstörningar, sjukdom, leveransproblem eller myndighetsbeslut.
 
 
13. Marknadsföring
 
13.1 Kunden accepterar att Lesign får visa exempel på utfört arbete i sin portfolio och marknadsföring, om inget annat avtalats.
 
 
14. Behandling av personuppgifter
 
14.1 Lesign är personuppgiftsansvarig enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

14.2 Information om hantering av personuppgifter finns i Lesigns integritetspolicy.
 
 
15. Tolkning av avtal
 
15.1 Om någon del av avtalet bedöms ogiltig ska övriga delar fortsatt gälla.

15.2 Rubrikerna i dessa villkor har ingen rättslig betydelse.
 
 
16. Tvist och tillämplig lag
 
16.1 Tvist om tolkning eller tillämpning av avtalet ska i första hand lösas genom dialog.

16.2 Om en lösning inte kan nås avgörs tvisten enligt svensk lag i svensk domstol.

bottom of page